| România are atât interese economice, cât şi strategice în zona  caucaziană, spune un oficial al Ministerului Apărării, care notează că  această regiune va deveni una de intersecţie a marilor puteri în  viitorul nu prea îndepărtat. >>Rusia  priveşte cu nelinişte noile parteneriate care se fac în regiune, iar  analiştii de la Moscova  şi de la Ankara consideră că în ultima perioadă  România  şi-a extins prea mult influenţa militară şi energetică la  Marea Neagră. >>Preşedintele  Traian Băsescu începe astăzi o vizită în Azerbaidjan, una dintre cele  patru ţări cu care România are parteneriate strategice.  >>Azerbaidjan  este punctul de pornire al unei noi rute energetice prin care  specialiştii români speră să renunţe în viitor la importurile de gaze  ruseşti şi chiar să reducă piaţa europeană a Gazprom, potrivit unui  specialist de la Ministerul Economiei. România a reuşit să-şi  facă suficiente conexiuni pentru a putea participa în viitor la  jocurile din regiunea Mării Caspice şi este singura ţară din Uniunea  Europeană care a semnat un parteneriat strategic cu o ţară din zonă.  Există două beneficii pe această tablă de şah, după cum ne-a explicat un  oficial din Ministerul Apărării: unul economic, care ţine de  valorificarea resurselor energetice şi celălalt strategic, care vizează  deschiderea acestei zone care se află pe principala axă a secolului 21,  asa cum a fost trasată de experţii militari ai Marilor Puteri: Golful  Aden-Golful Persic-Shanghai. După ce a semnat în 2009 un  parteneriat strategic cu Azerbaidjan, România a avut ideea unui nou  traseu energetic prin care gazul caucazian să ajungă în Europa, ocolind  toate cele trei mari puteri de la Marea Neagră: Rusia, Ucraina şi  Turcia. În acest fel România şi-a creat propriul NABUCCO printr-un acord  semnat anul trecut de Azerbaidjan, Georgia şi România, cărora li s-a  alăturat ulterior şi Ungaria. Proiectul AGRI (Azerbaidjan,  Georgia, Romania Interconetction) presupune aducerea gazelor azere din  zăcământul Shah Deniz prin gazoductul Baku-Tbilisi până pe litoralul  georgian, unde vor fi lichefiate astfel încât să poată fi transportate  cu nave de mare tonaj până la Constanţa. Aici se regazifică şi este  trimis prin conducte spre vest prin Ungaria şi spre sud, prin Bulgaria.  Construcţia celor două terminale de gaz natural lichefiat pe malul Mării  Negre, unul la Kulevi în Georgia şi celălalt la Constanţa, în România,  vor costa între două şi cinci miliarde de euro şi vor fi proiectate cu o  capacitate maximă de opt miliarde de metri cubi de gaze. Un specialist  de la Ministerul Economiei ne-a spus că România speră să poată furniza  gaz în statele UE în următorii trei ani, iar Gazprom, cel mai mare  furnizor din lume, s-ar putea să-şi piardă în acest fel o parte dintre  consumatorii occidentali. România crede că va putea construi  uzinele de lichefiere a gazului cu bani europeni şi că va putea aduce  gaz caspic în Europa mai repede decât South Stream, conducta rusească  proiectată să aprovizioneze piaţa comunitară pe o rută care ocoleşte  Ucraina, şi mai repede decât Nabucco, gazoductul gândit de UE pentru a  reduce dependenţa de Rusia. Romgaz a beneficiat încă din 2008 de 1,6  milioane de dolari de la Agenţia SUA pentru Comerţ şi Dezvoltare pentru a  face un studiu de fezabilitate pentru terminalul de gaz lichefiat de la  Constanţa, în condiţiile în care în toată lumea există doar 70 de  terminale pentru regazificarea gazelor lichefiate. Analiştii de la  Stratfor consideră că proiectul AGRI nelinişteşte atât Rusia, cât şi  Turcia. Rusia nu vede cu ochi buni relaţiile tot mai bune pe care  România şi le face în Caucaz şi este în mod vădit nemulţumită de noua  rută energetică la care participă Georgia şi Azerbaidjanul. Eugene  Chausovsky de la Stratfor observă că statele participante la AGRI au  probleme serioase cu Rusia: Georgia are pe teritoriul său două enclave  rusificate, Osetia de Sud şi Abhazia, plus războiul ruso-georgian din  2008; Azerbaidjanul, deşi se străduieşte să aibă o politică pragmatică a  avut disensiuni cu Rusia, care i-a susţinut şi finanţat, pe armeni în  conflictul din Nagorno-Karabach; România are relaţii reci cu Moscova şi  din cauza Republicii Moldova, care tinde să iasă de sub influenţa  Federaţiei Ruse şi să intre în sfera occidentală. Relaţiile precare ale  partenerilor AGRI cu Rusia ar putea vulnerabiliza acest proiect, cu atât  mai mult cu cât  gazoductul prin care sunt aduse gazele azere în  Georgia trec inevitabil prin imediata apropiere a Abhaziei, republică  separatistă controlată de Rusia. „În Abhazia, Moscova deţine trupe  militare şi dacă şi-ar dori să saboteze AGRI ar putea să o facă foarte  uşor", crede analistul de la Stratfor. Rusia nu vede cu ochi buni  România, iar spionajul rusesc s-a intensificat, după cum sugerează şeful  SRI, mai ales după amplasarea bazei americane aproape de Constanţa.  Rusia continuă să se simtă jignită de ascensiunea României în regiune,  iar experţii apropiaţi Kremlinului nu ezită să vorbească despre  intenţiile ei iredentiste. În plus, ambiţiile energetice ale  Bucureştiului sunt percepute ca mişcări care subminează proiectele  ruseşti. Între Rusia şi Turcia, cele două mari puteri pontice, România  se interpune ca actor militar şi economic susţinut de SUA. Pe de altă parte, Turcia este agasată nu doar de avansul României în  zona caucaziană şi de intenţia de a fi un centru al transferului  hidrocarburilor caucaziene spre Occident, ci şi fiindcă devine o  terminaţie a Statelor Unite la Marea Neagră - prin baza militară  americană de la Kogălniceanu şi prin scutul antirachetă. Ankara, care a  refuzat ideea americanilor de a construi pe teritoriul Turciei  instalaţii antirachetă, se teme că SUA încearcă să devină o putere  pontică prin intermediul României. În telegramele secrete ale ambasadei  Statelor Unite, date publicităţii de WikiLeaks se arată că „o provocare  mai complicată pentru România este menţinerea de relaţii bune cu  Turcia", fiindcă Ankara „nu este deloc timidă" atunci când vine vorba  să-şi „exprime nemulţumirea la Bucureşti faţă de dorinţa României de a  cere o prezenţă mai mare a NATO (şi a SUA) în Marea Neagră". Relaţiile  bune româno-turce  s-au deteriorat după ce Bucureştiul a început să  pună în practică şi componenta militară a parteneriatului strategic pe  care îl are cu SUA tocmai fiindcă acest lucru ameninţă poziţia Turciei  de putere regională. Potrivit unor surse diplomatice, Ankara consideră  că România poate schimba echilibrul din zonă cu ajutorul americanilor,  atât datorită bazei militare de la Marea Neagră, a proiectului scutului  antirachetă, cât şi prin prezenţa militarilor români în Afganistan şi  eventual a flotei aeriene dotată cu aparate F-16, pe care preconizează  să o cumpere din SUA. Toate aceste date i-au determinat pe oficialii  turci să refuze oferta ministrului Theodor Baconschi, făcută anul  trecut, de a semna un parteneriat strategic. Folosindu-se de  strategia SUA, care indirect îşi propune să schimbe raportul de forţe  din regiunea Mării Negre, România şi-a creat propria platformă de  extindere a influenţei pe plan militar şi energetic. Un oficial de la  Ministerul Apărării ne-a explicat că această extindere se suprapune  întâmplător pe cea mai fierbinte axă strategică a momentului, care face  joncţiunea între Golful Persic şi China, iar România are şansa să joace  alături de marii actori. Deja prin aranjamentele cu Azerbaidjanul  preconizează aducerea gazului şi petrolului azer via România spre  Europa. La începutul acestui an compania petrolieră de stat din  Azerbaidjan, SOCAR, un gigant al industriei petroliere mondiale, a  achiziţionat o mică reţea de benzinării româneşti cu intenţia de a-şi  mări investiţia şi a intra pe piaţa UE, după modelul KazMunaiGaz,  societatea kazahă care a cumpărat Rompetrol. Anul trecut preşe-dintele  Kazahstanului a propus şi o altă rută de transport al petrolului kazah,  care să facă din România un punct nodal pe viitoarea hartă energetică -  un oleoduct care să traverseze Azerbaidjanul şi Georgia până la malul  Mării Negre, iar de acolo petrolul să fie încărcat în tancuri şi dus în  România. De aici ar urma să fie transportat în Italia printr-o conductă  care să lege Constanţa de Trieste. Aceste proiecte completează AGRI şi  Nabucco, ambele vitale pentru a reduce dependenţa ţării şi a Uniunii  Europene de gazul rusesc. România se află în acest fel la  intersecţia drumurilor principale pe care pot fi aduse în Europa urişele  cantităţi de hidrocarburi existente în jurul Mării Caspice şi depinde  în mare măsură de abilitatea liderilor politici să folosească această  poziţie în scopuri strategice. 2011, anul decisiv pentru Nabucco Gazoductul  proiectat de UE pentru a aduce gaz caspic în Europa pe o rută care să  ocolească Rusia a stagnat până acum mai ales din lipsa resurselor. Acum o  lună însă, Azerbaidjan şi Turkmenistan au declarat că sunt gata să  construiască pe fundul Mării Caspice gazoductul care să lege cele două  state, deşi marile state riverane, Rusia şi Iranul, se opun din cauza  riscurilor ecologice. Dacă această conductă va deveni operaţională,  cantitatea de gaz care ar putea alimenta Nabucco ar putea fi suficientă.  Potrivit specialiştilor azeri, până în 2020 extracţiile de gaz din  Azerbaidjan ar putea creşte de două ori, de la 27 de miliarde metri cubi  la 50-55 de miliarde, în vreme ce majorarea extracţiilor din  Turkmenistan se va apropia în 2030 de 250 de miliarde. Nabucco are  nevoie de 31 de miliarde metri cubi de gaze, pe care Azerbaidjanul  singur nu putea să-I asigure, iar Iranul, care deţine cea mai mare  rezervă de gaz din lume după Rusia, şi Turkmenistan, se află încă pe axa  răului din care fac parte statele finanţatoare ale terorismului. De  aceea aportul Turkmenistanului este esenţial şi deşi această ţară a  semnat déjà o înţelegere pe 30 de ani cu China, rezervele sale de gaz ar  fi suficiente să alimenteze ambele conducte, atât spre Orientul  Îndepărtat, cât şi spre Occident. Pe de altă parte, preţul  gazoductului Nabucco, estimat în 2005 la 7,9 miliarde de euro, a  crescut, conform unui studiu făcut recent de British Petrolium, la 14  miliarde de euro, sumă care ameninţă să facă afacerea neprofitabilă.  Preţul minereului de fier folosit la conductele de fier a crescut cu 50  la sută faţă de anul trecut, ceea majorează neaşteptat costurile totale.  Gazoductul ar urma să aibă 3.300 de kilometri şi are nevoie de două  milioane de tone de oţel, 200.000 de segmente de ţeavă de oţel şi peste  30 de staţii de comprimare a gazului. Marlene Holzner, purtătoarea de  cuvânt a comisarului European pentru energie declară că anul 2011 este  pentru Nabucco fie anul succesului, fie anul eşecului. Mulţi  experţi atât de la Bruxelles, cât şi din zona caspică susţin că UE s-a  apropiat mai mult ca oricând de realizarea gazoductului Nabucco şi că nu  ar fi exclus ca până la sfârşitul anului Uniunea Europeană să poată  semna, după cum era prevăzut, acorduri cu toţi furnizorii de gaz natural  pentru Nabucco şi să înceapă lucrările. Nabucco este puternic susţinut  de SUA, pentru care proiectul este la fel de important cum a fost în  anii 90 oleoductul Baku-Ceyhan, care aduce petrol caspic din Azerbaidjan  prin Georgia până la Marea Mediterană, ocolind Rusia. >>Între Rusia şi Turcia, cele două mari puteri pontice, România se interpune ca actor militar şi economic susţinut de SUA. Proiectul  AGRI nelinişteşte atât Rusia, cât şi Turcia. Rusia nu vede cu ochi buni  relaţiile tot mai bune pe care România şi le face în Caucaz.  Sursa articolului: Romania Libera |