| Henri Coandă a inventat avionul cu reacţie în anul 1910, la vârsta de 24  de ani, dar până în anul 1972, când a murit în vârstă de 86 de ani, el a  reuşit să breveeze 250 de invenţii, puţin cunoscute astăzi. Invenţiile lui Henri Coandă au fost prea avansate pentru epoca în care  le-a creat, iar după moartea savantului, proiectele sale au fost  abandonate. În acest an, dedicat “Centenarului Coandă”, doar câteva machete expuse  la Muzeul Tehnic “Dimitrie Leonida”, din Parcul Carol, prezintă  vizitatorilor câteva dintre cele mai spectaculoase invenţii ale  savatului. Ele alcătuiesc “un colţ Coandă”, al cărui titlu este însă  eclipsat de un titlu rămas de anul trecut, când s-a celebrat centenarul  Muzeului Tehnic. Oricum, vizitatorii au aici prilejul de a vedea macheta  avionului cu reacţie pe care Coandă l-a proiectat, construit şi testat  în cadrul celei de a doua expoziţii aeronautice de la Paris, din  octombrie 1910, dar şi macheta farfuriei zburătoare, “aerodina  lenticulară”, funcţională în anul 1932. O altă machetă reprezintă platforma pentru depozitarea petrolului,  extras departe de malul mării, de fapt un echipament oceanic, pe care  Coandă l-a construit în Golful Persic. Alt exponat înfăţişează un bloc  de locuinţe cruciform, construit special pentru a înmagazina energia  solară. Iar unul din posterele de pe perete face referire la  descoperirea făcută de savantul român în legătură cu faptul că fulgii de  zăpadă cristalizează diferit, în diferite zone ale globului. Printre invenţiile pe care Henri Coandă dorea să le transpună în  realitate, în România, se află şi transportul subteran de mărfuri şi de  persoane, pe perne de aer, cu viteze foarte mari. Prin utilizarea  <tuburilor Coandă>, distanţa dintre Bucureşti şi Ploieşti ar putea  fi parcursă în 10 minute. Coanda a imaginat locuinţe ieftine, uşor de asamblat şi ecologice. A brevetat  beton-lemnul, un material de construcţie folosit la decoraţiuni, de  exemplu, la Palatul Culturii din Iaşi, ridicat în 1926 şi decorat în  totalitate cu acest material. La malul Mării Negre, Coandă dorea să se construiască “Oraşul  Viitorului”, un fel de Sillicon Valey a României, iar drumul până la el  să se parcurgă pe “Autostrada Soarelui”, cu “aerotubesexpres”-ul. Toate acestea le puteti vedea la Muzeul Tehnic. |