| 
        
			| 
            
     Conversaţii: Romania, cu bune si releAici vă puteţi face auziţi, vă puteţi împărtaşi experienţele, puteţi discuta cu ceilalti, puteţi lansa noi subiecte de conversaţie.
 
 |  
			| |  |  
    |  |  |  |  
    | 
    | 
        | Cat costa deszapezirea kilometrului de autostrada? 5.000 de euro in Germania, 67.000 de euro in Romania |  
        | Categorie: Romania, cu bune si rele |  
            | Discuţie iniţiată de 
        Gabi  |  
        | 
        |  |  
        | (35 răspunsuri) | 4.048 afişări |  |  |  
        | Romania Libera a facut o comparatie interesanta intre costurile de deszapezire din doua tari ale Uniunii Europene: Romania si Germania. Astfel, ajunsă în pragul iernii fără contracte de deszăpezire pentru  porţiuni întregi ale autostrăzii A2 şi la finele unui an în care nu a  fost în stare să selecteze firmele care să efectueze astfel de lucrări,  Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România  (CNADNR) a selectat în pripă câteva firme care să cureţe de zăpadă şi  gheaţă autostrada în iarna aceasta. Preţurile sunt pe măsură, ajungând  până la 67.000 de euro pe kilometru. Potrivit unui studiu al institutului german Fraunhofer ISI, preţul mediu  pentru întreţinerea unui kilometru de autostradă în această ţară este  de 5.000 de euro, de cinci ori mai mare decât cel pentru un drum  naţional. Suma include un cost fix de 3.200 de euro pe an, precum şi  unul variabil de 145 de euro pe zi, ceea ce înseamnă că nemţii iau în  calcul 12 zile de ninsoare pe an. Aceste preţuri sunt la rândul lor cu  aproximativ 20% mai mari faţă de cele plătite în Finlanda. Potrivit unui anunţ de atribuire publicat pe siteul de licitaţii publice  în data de 20 noiembrie 2012 CNADNR a semnat cu firma Selina, deţinută  de un rege al asfaltului din vestul ţării, anume Beniamin Rus, un  contract în valoare de 9,11 milioane de lei pentru întreţinerea în  următoarele 5 luni a lotului 6 din autostrada Soarelui. Acesta are o  lungime de 30 de kilometri (Cernavodă-Medgidia). Preţul pe kilometru  rezultă deci 67.400 de euro. Contractul nu a fost precedat de o  licitaţie, ci doar de o cerere de ofertă. S-au prezentat două firme,  dintre care una nu îndeplinea condiţiile cerute de către CNADNR.  Explicaţia acordării contractului fără licitaţie, doar prin negociere, a  fost: „situaţie de urgenţă extremă, survenită în urma unor evenimente  care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă".  Intr-adevăr,  companiei de drumuri i-a fost greu să prevadă venirea iernii. Prin aceeaşi procedură, compania de stat a acordat zilele trecute un  alt contract firmei italiene Astaldi pentru deszăpezirea segmentului  Medgidia-Constanţa, a nodului rutier de la intrarea în municipiu şi a  centurii Constanţa. Pentru cei 46,5 kilometri, CNADNR va plăti 7,31  milioane lei, tot doar pentru următoarele 5 luni, adică 35.000 de euro  pe kilometru. De data aceasta, doar de 7 ori mai mult decât în Germania.  Pentru curăţarea primului tronson dinspre Bucureşti, anume cel care se  sfârşeşte la Lehliu, Nelu Iordache, va primi prin firma sa 25.000 de  euro pe kilometru. Miercuri seară CNADNR a anunţat rezilierea acestui  contract, semnat cu doar o lună înainte, deoarece Nelu Iordache nu şi-ar  fi adus utilajele în parcul companiei. Nici pe autostrada  Bucureşti-Ploieşti lucrările nu sunt mai ieftine. Contractul de  deszăpezire semnat cu firma Pa&Co (patron Costel Căşuneanu) pentru  iarna 2012-2013 are o valoare de 8,83 milioane lei, adică aproximativ  32.700 euro pe kilometru. Dacă iarna trecută deszăpezirea A1 a costat 5  milioane lei, acum va costa 11 milioane lei, potrivit anuntului de  atribuire publicat tot pe situl public de licitaţii. Contractul revine  în acest an firmei argeşene Trustul de Drumuri şi Autostrăzi. |  |  |  |  
                    |  |  |  | 
 |  | 
 |  |